תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > שימוש בשפה שניה טוב לבריאות

שם כותב הניסוי: דן ויינטל

פורסם ב 04/05/2023
עודכן ב 16/07/2023
מדע כללי מדע כללי

שימוש בשפה שניה טוב לבריאות

"ידע הוא כוח" אבל האם הוא גם בריאות? נראה שהתשובה לכך היא כן!

במחקר (קישור) שפורסם בעיתון Neurobiology of Aging בדקו החוקרים האם ידיעה ושימוש בשתי שפות בשלבי חיים שונים משפיעה על הקוגניציה ועל מבנה המוח בבגרות מבוגרים. מחקרים קודמים זיהו דו-לשוניות כגורם מגן מפני דמנציה (קישור) אך לא בדקו אם יש חשיבות ממתי האדם משתמש בשתי שפות. 

המחקר כלל מידע מ-746 משתתפים שחולקו לפי קבוצות גהערכה של דו-לשוניות ב-3 שלבי חיים (מוקדמים: 13-30, אמצע: 30-65 ומאוחר: מעל גיל 65). אנשים שדיווחו על דו-לשוניות כלומר, שימוש יומיומי בלפחות שתי שפות, בשלב החיים המוקדמים, הראו ביצועים טובים יותר מהחד-לשוניים בלמידה וזיכרון, זיכרון עבודה, תפקודים ניהוליים ושפה. דו-לשוניות בשלב אמצע החיים הראתה יתרון משמעותי על למידה וזיכרון, בעוד שלא זוהתה השפעה של דו-לשוניות בשלב החיים המאוחר (מעל גיל 60). 

נפח החומר האפור במוח (כמה עצבים, או כמה מוח יש) לא הראה קשר לשימוש במספר שפות לא היה שונה בין הקבוצות. עם זאת, נמצאו מתאמים חזקים יותר בין נפח החומר האפור במוח באזורי מוח נבחרים לבין ביצועים קוגניטיביים בקרב משתתפים דו לשוניים בשלבי החיים המוקדמים והבינוניים. 

התוצאות מצביעות על כך שדו-לשוניות בתחילת החיים עשויה לספק אפקט מגן לאורך זמן על הקוגניציה ולעצב את המוח כדי לקיים ביצועים קוגניטיביים בבגרות מבוגרים.

או במילים אחרות, תלמדו שפה שנייה ותשתמשו בה, זה טוב לא רק בחו"ל זה טוב לבריאות שלכם.

תגובות