זהו אחד הניסויים הפשוטים והיפים שאני מכיר.
הוא מלמד גם על תפיסה וחושים אבל גם כמה אמיתות על החיים ועקרון חשוב מאוד במדע.
מה צריך?
זהו אחד הניסויים הפשוטים והיפים שאני מכיר.
הוא מלמד גם על תפיסה וחושים אבל גם כמה אמיתות על החיים ועקרון חשוב מאוד במדע.
מה צריך?
מה צריך?
שלוש קערות:
אחת עם מים חמים (לא חמים מדי אבל בהחלט שלא נעים לגעת בהם),
שניה עם מי ברז פושרים
והשלישית עם מים קרים מאוד (גם כאן, ברמה שזה לא נעים אבל לא קפוא).
סדרו את קערות המים כך שקערת המים הפושרים תמוקם במרכז.
הכניסו את יד ימין לקערה החמה ואת יד שמאל לקערה הקרה, מספיק שכפות הידיים יהיו בתוך המים.
חשוב שהמים החמים לא יגרמו לכוויה, הם צריכים להיות חמים מאוד אבל לא חמים מידי.
חכו לפחות 10 שניות (לספור לאט עד עשר)
ככל שתתנו לידיים יותר זמן להתרגל לטמפרטורת המים הניסוי יעבוד טוב יותר
מיד הכניסו את שתי הידיים לקערה האמצעית.
עכשיו, האם המים בקערה קרים או חמים?
שימו לב מה כל יד חשה.
אנו רואים כי היד שהגיע מהמים החמים חשה קור בעוד שהיד שבאה מהמים הקרים חשה חום.
1. למה?
2. כשם שאברים באותו גוף יכולים לחוש דברים שונים באותו מצב, כך גם אנשים שונים יראו ויחושו שונה בדיוק באותו המצב. נקודת המוצא קובעת פעמים רבות כיצד נראה את המציאות שסביבנו. "גן עדן לאחד הוא גהינום לאחר".
3. העיקרון המדעי כאן הוא "יש רושם ויש רישום" - חם או קר תלוי בעיני המתבונן אבל אם נמדוד את הטמפרטורה נקבל ערך שאי אפשר להתווכח עליו. לכן, בעבודה מדעית לא ירשמו לגדל את החיידקים במים חמים, יצינו את הטמפרטורה המדויקת בה החיידקים גודלו. אני יכול לראות בטמפרטורה זו טמפרטורה חמה ואדם אחר יראה בה טמפרטורה קרה, אבל שנינו נדע לגדל את החיידקים ב-37 מעלות צלזיוס. לכן, בניסויים אנו מנסים לתת ערכים מדידים ולא תאוריים, גבוה או נמוך מתארים את הגוף, גובה של מטר הוא דבר מדיד שכולם יכולים לבדוק.
הוא יותר בטוח, יותר עמיד ואין לו מתחרים מבחינת ביצועים. מבצע מיוחד לזמן מוגבל