תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > אפקט סטרופ

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 17/03/2024
עודכן ב 17/03/2024
מדע כללי מדע כללי

אפקט סטרופ

מה זה אפקט סטרופ ולמה זה ממש מבלבל?

בואו ננסה להבין מה עומד מאחורי נפלאות המוח האנושי

אפקט Stroop הוא תופעה פסיכולוגית המדגימה את ההפרעה בזמן התגובה כאשר המוח מעבד מידע סותר. האפקט תואר לראשונה בשנות ה-30 על ידי ג'ון רידלי שטרופ. בהדגמה הקלאסית של אפקט Stroop, מוצגת למשתתפים רשימה של מילים בצבע (למשל, אדום, כחול, ירוק) המודפסות בצבעי דיו לא מתאימים (למשל, המילה "אדום" מודפסת בדיו כחולה). המשתתפים מתבקשים לתת שם לצבע הדיו תוך התעלמות מהמילה עצמה.

 אפקט Stroop מתרחש מכיוון שקריאה היא תהליך אוטומטי יותר עבור רוב האנשים בהשוואה למתן שמות בצבע. כאשר המילה וצבע הדיו חופפים (למשל, המילה "אדום" מודפסת בדיו אדומה), אין התנגשות, והמשתתפים יכולים בקלות ובמהירות לתת שם לצבע הדיו. עם זאת, כאשר המילה וצבע הדיו אינם תואמים, ישנה התנגשות בין התהליך האוטומטי של קריאת המילה לבין המשימה הנדרשת של מתן שם לצבע הדיו. קונפליקט זה מוביל לזמני תגובה איטיים יותר ולעתים קרובות לשגיאות.

 אפקט Stroop נחקר רבות ויש לו השלכות על הבנת תהליכים קוגניטיביים שונים, כגון קשב, אוטומטיות ועיכוב תגובה. הוא משמש לעתים קרובות במחקר פסיכולוגי לחקר תפקודים קוגניטיביים ויש לו יישומים בתחומים כמו נוירופסיכולוגיה, פסיכולוגיה קוגניטיבית ומדעי המוח הקוגניטיביים.

צרפנו לכם פה תמונה למטה כדי שתוכלו לספר לנואיך המוח שלכם מגיב לתופעה.

מחכים לתגובות :)

 

תגובות