תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > עצם הפטרוס

שם כותב הניסוי: דן ויינטל

פורסם ב 08/02/2024
עודכן ב 08/02/2024
מדע כללי מדע כללי

עצם הפטרוס

העצם ממנה תתחיל תחיית המתים? או אולי העצם ממנה לומדים על העבר?

עצם הפטרוס ידועה גם בכינוי "עצם היהודים" היא אחת מעצמות הגולגולת בעלות שיעור דחיסות העצם הגבוהה ביותר בגוף האדם. דחיסות זו מתבטאת לא רק בשרידות גבוהה אלא גם בכמות של פי מאה ויותר DNA ביחס לעצמות אחרות.

אז למה עצם היהודים ולמה שרידות העצם וכמות ה-DNA כל כך חשובים?

עצם היהודים – נאמר כי באחרית הימים תהיה תחיית המתים. ואיך יחיו את המתים? חלק מהרבנים גורסים כי מכל אדם ישנה עצם קטנה שגודלה כגרגר וממנה יוקם האדם לתחייה. העצם נקראת עצם הלוז (אגוז\שקד) וחלק מהפרשנים מגדירים אותה כעצם הפטרוס ושמה הלטיני (פטרוס) משמעותו אבן. בשל הסבר זה יש לעצם חשיבות רבה ביהדות ולכן היא מכונה גם עצם היהודים.
ולמה פטרוס? העצם היא ממש אבן קטנה וקשיחה ומכאן שמה.

ולמה שרידות העצם וכמות ה-DNA חשובות?

שרידות העצם וכמות ה-DNA הגבוהה מאפשרת הפקת DNA באיכות מירבית דווקא מעצם זו. למעשה, כאשר אנו מוצאים שרידים של אדם קדום, הסיכוי הטוב ביותר שלנו להפיק DNA הוא מעצם הפטרוס.
דבר זה נכון לא רק ל-DNA קדום אלא גם לזיהוי של שלדים בני זמן רב. לדוגמא, צבא ארצות הברית עדיין מנסה לזהות חללים מהמתקפה היפנית על פרל הארבור בדצמבר 1941 ולהביאם לקבורה.

עצם הפטרוס נמצאת ליד האוזניים שלנו, היא בעלת צורת פירמידה, העצם קשה מאוד, אולי בגלל שהיא צריכה להגן על מבנים שבירים כמו השבלול, שמתרגם קול לאותות מוחיים, והתעלות החצי-מעגליות, שעוזרות לנו לשמור על שיווי משקל. עצם היא איבר חי והיא בנויה מתאים חיים בדיוק כמו כל רקמה אחרת בגוף. ההבדל הוא שתאי העצם מקיפים את עצמם ב-עצם, חלקם מתים וחלקם נשארים קבורים בתוך העצם אבל תמיד יש תאים חיים ובתאים אלה יש DNA. עצם דחוסה משמעותה הרבה תאים או הרבה DNA והגנה טובה על ה-DNA הזה.
בשל סיבה זו ארכיאולוגים וחוקרי אבולוציה של האדם מנסים למצוא ולהפיק DNA איכותי דווקא מעצם זו.
בגרף למטה תוכלו לראות שיש ממש "פיצוץ מאמרים" שמתאפשר תודות לטכנולוגיות הפקת וריצוף ה-DNA הקדום. בצורה זו אנו לומדים על אוכלוסיות שנדדו, פלישות ודרכי הסחר של העולם העתיק והפרה-היסטוריה. 

תגובות