תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > קרינה אלקטרומגנטית

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 23/01/2024
עודכן ב 23/01/2024
מדע כללי מדע כללי

קרינה אלקטרומגנטית

קרינה אלקטרומגנטית מתייחסת לאנרגיה העוברת בחלל בצורה של גלים חשמליים ומגנטיים. גלים אלו נוצרים על ידי האצת מטענים חשמליים, כגון תנועת אלקטרונים. קרינה אלקטרומגנטית מקיפה ספקטרום רחב של אורכי גל, החל מאורכי גל קצרים מאוד (למשל, קרני גמא) לאורכי גל ארוכים מאוד (למשל גלי רדיו). הספקטרום כולו מסווג לעתים קרובות לאזורים שונים, כולל:

 

גלי רדיו: אורכי הגל הארוכים ביותר בספקטרום האלקטרומגנטי, המשמשים בדרך כלל לתקשורת, שידור ומכ"ם.

גלי מיקרו: קצרים יותר מגלי רדיו, גלי מיקרו משמשים לבישול, תקשורת וסוגים מסוימים של מכ"ם.

קרינה אינפרא אדומה (IR): שוכנת בין גלי מיקרו ואור נראה. קרינת אינפרא אדום קשורה לעתים קרובות לחום ומשמשת בטכנולוגיות כמו מכשירי ראיית לילה.

אור נראה: החלק בספקטרום הנראה לעין האנושית. הוא כולל את כל צבעי הקשת, מאדום ועד סגול.

קרינת אולטרה סגול (UV): מעבר לאור סגול, קרינת UV אינה נראית לעין האנושית. הוא ידוע בהשפעותיו על העור ומשמש גם ביישומים שונים, כגון עיקור.

קרני רנטגן: גלים אלקטרומגנטיים בעלי אנרגיה גבוהה יותר שיכולים לחדור לחומרים. קרני רנטגן משמשות בהדמיה רפואית ויישומים תעשייתיים.

קרני גמא: אורכי הגל הקצרים והאנרגיות הגבוהות ביותר בספקטרום האלקטרומגנטי. קרני גמא מיוצרות על ידי תגובות גרעיניות ומשמשות ברפואה ויישומים תעשייתיים שונים.

סיכום:

קרינה אלקטרומגנטית מציגה תכונות דמויות גל וחלקיקים, המתוארות על ידי תורת מכניקת הקוונטים. מהירותם של גלים אלקטרומגנטיים בוואקום היא כ-299,792 קילומטרים לשנייה (186,282 מיילים לשנייה), בדרך כלל מסומנת כמהירות האור (c).

הבנת המאפיינים וההתנהגויות של קרינה אלקטרומגנטית היא חיונית בתחומים כמו פיזיקה, אסטרונומיה, תקשורת, הדמיה רפואית ופיתוח טכנולוגי.

תגובות