תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > מה קורה בגוף כשישנים?

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 23/11/2023
עודכן ב 23/11/2023
מדע כללי מדע כללי

מה קורה בגוף כשישנים?

חשבתם מה קורה בגוף כשאנחנו הולכים לישון?

איזה תהליכים מתרחשים בגוף?

האם נרגיש אותם?

נשים לב?

ננסה לענות..

 

שינה היא תהליך פיזיולוגי מורכב הכולל שלבים ותפקודים שונים החיוניים לבריאות ולרווחה הכללית. כשאתה ישן, הגוף שלך עובר שלבי שינה שונים, כולל שינה לא מהירה של תנועת עיניים (NREM) ושינה מהירה של תנועת עיניים (REM). שלבים אלו מאופיינים בדפוסים ברורים של פעילות מוחית, הרפיית שרירים ושינויים פיזיולוגיים.

להלן סקירה כללית של מה שקורה בגוף במהלך השינה:

שינת NREM:

שלב 1: זהו שלב המעבר בין ערות לשינה. פעילות השרירים פוחתת, ואתה עלול לחוות סחיפה לתוך ומחוץ לשינה. גלי המוח מתחילים להאט.
שלב 2: במהלך שלב זה, טמפרטורת הגוף וקצב הלב שלך יורדים, וגלי המוח ממשיכים להאט עם התפרצויות מזדמנות של פעילות מוחית מהירה הנקראת צירי שינה ו-K-complexes. שלב זה מהווה חלק ניכר מזמן השינה הכולל.
שלב 3: שינה עמוקה או שנת גלים איטיים (SWS) מתרחשת במהלך שלב זה. זה מאופיין בגלי מוח איטיים יותר הידועים כגלי דלתא. שלב זה חיוני לשיקום פיזי, צמיחה, תיקון ורווחה כללית. לחץ הדם יורד, הנשימה מואטת והשרירים נרגעים עוד יותר.

 

שינה בשלב התנועת העיניים המהירה:

שנת REM היא שלב המאופיין בתנועות עיניים מהירות, חלומות חיים ופעילות מוחית מוגברת המזכירה ערות. במהלך שנת REM, הגוף חווה אטוניה בשרירים (אובדן טונוס שרירים) למעט פונקציות חיוניות כמו נשימה ותנועת עיניים. שלב זה חיוני לגיבוש הזיכרון, לעיבוד רגשי וללמידה.

לאורך מחזור השינה, הגוף עובר שינויים פיזיולוגיים שונים:

הורמונים: שינה משפיעה על ויסות הורמונים, כולל אלו האחראים על גדילה, תגובת לחץ, תיאבון ותפקודי רבייה.
טמפרטורת הגוף: טמפרטורת הגוף שלך יורדת מעט במהלך השינה ועולה בהדרגה לקראת הבוקר.
תיקון וצמיחה: שינה חיונית לתיקון רקמות, צמיחת שרירים ושיקום כללי של הגוף.
איחוד זיכרון: שלבי שינה שונים ממלאים תפקיד בגיבוש זיכרונות ולימוד מידע חדש.

סיכום:

מחזור השינה נמשך בדרך כלל בסביבות 90-110 דקות ומורכב משלבי NREM ו-REM מתחלפים, החוזרים על עצמם מספר פעמים במהלך הלילה. כל שלב בשינה ממלא תפקיד חיוני בשמירה על בריאות גופנית, תפקוד קוגניטיבי ורווחה רגשית. שיבושים או שינה לא מספקת עלולים להשפיע על תהליכים אלה, ולהוביל לבעיות בריאותיות שונות ולהפרעות קוגניטיביות.

תגובות