תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > איך עובד מכשיר FACS ?

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 28/10/2023
עודכן ב 28/10/2023
מדע כללי מדע כללי

איך עובד מכשיר FACS ?

ולא, אני לא מתכוון למכשיר הארכאי שמחובר לטלפון ושימש לשליחת מסמכים

מה זה בכלל מכשיר FACS ?

אז FACS הן ראשי תיבות של Fluorescence-Activated Cell Sorting או בתרגום חופשי מיון תאים בעזרת פלורסנציה. כפי שניתן להבין מדובר על מכשיר שממיין תאים אבל למה? ואיך?
בתמונה תראו ציור סכמתי של FACS, יש לנו דוגמא של תאים, מכניסים אותה לצנרת של המכשיר, נוצר זרם בו ניתן להגדיר תאים בודדים ואלה עוברים דרך מקורות אור שונים (לייזרים, לדים ואור לבן רגיל לפי מה שרוצים לבדוק), האור מגיע לגלאים שנותנים לנו מידע.
מכשירי FACS רבים מכילים פלטות - התאים נמצאים בסביבה מימית ומים מגיבים למטען חשמלי (ראו כאן), בצורה זו ניתן להעיף טיפות (שמכילות נניח תאים בצבע ירוק) למבחנות איסוף שונות.

 

למה FACS משמש?

הבהרנו ש-FACS מפריד תאים, אבל למה זה טוב? 
FACS משמש כמובן למחקר, אבל FACS משמש בעיקר לאימונולוגיה:
באו נניח שיש לנו חולה עם גידול סרטני, הרופאים הוציאו את הגידול אבל די ברור שיש לגידול גרורות שצריך לטפל בהן. בתוך הגידול יש תאים של מערכת החיסון שיודעים להילחם בו. אז יש לנו אוסף של תאים ואנו צריכים לקחת רק את תאי מערכת החיסון הרלוונטים.
יש לנו נוגדנים מסומנים בצבע שיקשרו לתאים אלה וכך, התהליך הוא הפקת תאים מהגידול, סימון בנוגדן ואז הפרדה ב-FACS. תאים אלה עוברים ריבוי ומוזרקים לחולה.
הטיפול נקרא TIL או טילים ורבים ניצלו בצורה זו.

ואיך זה נראה?

בתמונות למטה מוצגת תוצאה של FACS שנועדה להבין האם צמח מסויים הוא די-פלואיד או טטרה-פלואיד. בצמחים ניתן להכפיל את מספר הכרומוזומים ולקבל צמח שיש לו 4 סטים של כרומוזומים במקום שני סטים כמו אצלנו. מעבר לכך, הכלאה בין צמח די-פלואידי לטטרה פלואידי תיתן צמח עקר - אבטיח ללא גרעינים...

אז מה אנו רואים?

תמונה 1 - כל אוכלוסיית גרעיני התא צבועים בצבע שצובע DNA. מסומנות שתי אוכלוסיות של גרעיני תא. שאר הנקודות קטנות או גדולות מידי ולכן אינן מייצגות את מה שחיפשנו.

תמונה 2 - אנו רואים כאן כמות גרעינים ביחס לעוצמת הצביעה, כמוכן יש לנו מידע סטטיסטי לפיו, עוצמת הצבע באוכלוסיה השניה (הגיבעה הקטנה מימין) היא ממש פי שניים מעוצמת הצביעה באוכלוסיה משמאל.
נכאן ניתן להסיק כי האוכלוסיה מימין נמצאת ממש לפני חלוקת התא ועיקר אוכלוסיית התאים בניסוי נמצאים לאחר חלוקת התא.

תמונה 3 - ממכשיר אחר - כאן אנו רואים אוכלוסיית תאים מסומנת בנוגדנים וכך אנו יכולים לאפיין אלו תאים נמצאים באוכלוסיה ומה מצבם.

לסיכום, אז אנו יכולים לזהות תאים, להפריד ואפילו לדעת באיזה שלב הם נמצאים במחזור חייהם.

תגובות