תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > גשם- איך זה קורה?

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 24/08/2023
עודכן ב 24/08/2023
מדע כללי מדע כללי

גשם- איך זה קורה?

גשם הוא תופעה מטאורולוגית טבעית המתרחשת כאשר טיפות מים באטמוספירה מתלכדות ונופלות על פני כדור הארץ. 

 להלן הסבר פשוט כיצד מתרחש גשם:

אידוי: התהליך מתחיל בחימום פני כדור הארץ על ידי השמש. חום זה גורם למים ממקורות שונים, כמו אוקיינוסים, אגמים, נהרות ואפילו אדמה לחה, להתאדות לאדי מים. אדי מים אלו עולים לאטמוספירה.

עיבוי:

כשהאוויר החם והלח עולה גבוה יותר לאטמוספירה, הוא נתקל בטמפרטורות קרירות יותר בגבהים גבוהים יותר. כאשר האוויר מתקרר, הוא לא יכול להחזיק כל כך הרבה לחות, ולכן אדי המים מתחילים להתעבות לטיפות מים זעירות. טיפות מים אלו מתאספות סביב חלקיקים מיקרוסקופיים באוויר, כמו גבישי אבק או מלח, ויוצרות טיפות עננים זעירות.

היווצרות ענן:

כאשר מספר לא מבוטל מטיפות הענן הללו מתחברות, הן יוצרות עננים גלויים. עננים יכולים ללבוש צורות וגבהים שונים, בהתאם לגורמים כמו טמפרטורה, לחות ולחץ אוויר.

היווצרות טיפות גשם:

בתוך הענן, טיפות מים ממשיכות להתנגש ולהתמזג זו בזו, והולכות וגדלות בהדרגה. כאשר טיפות המים הללו הופכות כבדות מספיק, הן מתגברות על התנגדות האוויר ומתחילות ליפול מהענן. טיפות המים הגדולות והנופלות הללו הן מה שאנו מכנים טיפות גשם.

משקעים:

טיפות גשם ממשיכות לרדת עד שהן מגיעות לפני השטח של כדור הארץ. עוצמת ומשך הגשם יכולים להשתנות, מטפטוף קל ועד גשם כבד, בהתאם לגורמים כמו גודל טיפות הגשם, עובי הענן ותנאי האטמוספירה.

חשוב לציין שגשם הוא רק סוג אחד של משקעים. צורות אחרות של משקעים כוללות שלג, שלג וברד, המתרחשים בתנאי אטמוספירה שונים. גשם סביר יותר כאשר הטמפרטורה היא מעל לקפיא, בעוד שלג נוצר כאשר הטמפרטורות מתחת לאפס, למשל.

תהליך היווצרות הגשם הוא חלק ממחזור המים הטבעי של כדור הארץ, אשר ממלא תפקיד מכריע בשמירה על המערכות האקולוגיות של כדור הארץ ואספקת מים מתוקים למטרות שונות, לרבות חקלאות ומי שתייה.

תגובות