תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > חליבת נחשים?

שם כותב הניסוי: דן ויינטל

פורסם ב 22/07/2023
עודכן ב 23/07/2023
מדע כללי מדע כללי

חליבת נחשים?

מהיא חליבת נחשים ואיך זה קשור לתרופה להכשות נחשים?

חליבת נחשים

אז בואו נענה על השאלה הטבעית, נחשים הם זוחלים ולכן לא מייצרים חלב. אז מה זה בעצם חליבת נחשים?התשובה היא שמוציאים מהם את הארס.
האם זה כואב? מזיק להם? איך ולמה עושים את זה?

לנחשים ארסיים כדוגמת הצפע הארץ ישראלי יש בלוטות ארס שיושבות בצידי הראש ומחוברות לשתי שיני ארס. כאשר הנחש מכיש את הטרף השיניים נשלפות ומשמשות כמזרק דרכו מוזרק הארס. בזמן חליבת הארס מעודדים את הנחש להכיש כוסית קטנה מכוסה בניילון נצמד. השיניים חודרות את הניילון והארס זורם לכוסית. בשלב זה לוחצים קצת על בלוטות הארס ו-"חולבים" אותן. בארץ חליבת הארס מבוצעת כשלוש פעמים בשנה במהלך האביב והקיץ לפי מחזור החיים של הצפע בטבע. הוצאת הארס חיונית לבריאות הנחש כך שכל התהליך לא כואב, בריא ומאפשר טיפול אישי לכל נחש ונחש. הנחשים מגיעים מכל חלקי הארץ בכדי להבטיח שהארס שמופק יכלול את כל סוגי הארס בארץ. מהכוס הארס מועבר מיד למתקן הקפאה ומשם להמשך טיפול.
אבל למה כל המאמץ הזה?

    • חיסון
    • מחקר

חיסון

קיימים שני סוגי חיסונים:

חיסון פעילו בו גורם המחלה (בדר"כ מוחלש) או חלק ממנן מוחדר לאדם (או לחיה), באדם מפתח נוגדנים וכך מתחסן.

בחיסון סביל, לעומת זאת, מחדירים אל הגוף נוגדנים באופן ישיר וזה החיסון שמשמש לריפוי הכשות נחש. רובנו לא נחשפים להכשות נחשים ולכן לא בדיוק יכולים להתחסן נגדן. בארס נחשים יש כ-1000 חלבונים שונים בעלי מגוון תפקידים. המאפיין העיקרי שלהם הוא עבודה מהירה. הארס אמור לשתק ולהרוג את הטרף כמה שיותר מהר. הנחש לא יכול להכיש ואז לתת לעכבר לברוח. הכל חייב להתרחש מייד.

לכן, אין זמן לגוף שלנו להתחסן ויש לתת טיפול מידי שינטרל את הארס. אבל יש כאן 1000 חלבונים וארס מעט שונה בין נחשים שונים ומאזורים שונים איך ניתן לפתח חיסון?
משתמשים בבעל חיים גדול שיכול לקבל מנות קטנות של ארס. בארץ מישרד הבריאות מחזיק מספר סוסים למתרה זו.
הארס שהופק מאוכלוסיית נחשים שמייצגת את אוכלוסיית הנחשים בארץ מעורבב ומוזרק במנות קטנות לסוס.
הסוס מפתח נוגדנים נגד מגוון החלבונים שבארס וכך הופך למחוסן. נוגדני הסוס מנטרלים את חלבוני הארס ומונעים מהם לתפקד. 

לוקחים מנות דם מהסוס ומפיקים מהן נוגדנים. את הנוגדנים שומרים בקרור וכאשר מגיע אדם שזקוק לטיפול מזריקים לו את הנוגדנים שמנטרלים את הארס במהירות. מאוחר יותר מערכת החיסון של האדם מזהה את נוגדני הסוס וחלבוני הארס כגורם זר, מפרקת אותם ויכולה לפתח נוגדנים כנגדם. לכן רצוי מאוד לא לקבל את הטיפול פעמים רבות.

 

מחקר?

האם יכולים להיות שימושים רפואיים לארס? נכון שסמל הרפואה הוא נחש אבל איך מדבר שגורם למוות ניתן לייצר תרופות?

ארס הנחש מכיל חלבונים שתפקידם לסייע בפעולת הרעלים השונים בארס ולדאוג שהטרף לא יברח. מכאן יש בארס חלבונים מונעי כאב, יש גם כאלה שמונעים קרישי דם, חלבונים שמונעים דלקות ועוד מגוון עצום. חברת SIS (מכון שולוב) הישראלית עוסקת בחליבת הנחשים ובחקר הארס בכדי ליצור תרופות שונות.
תודתי נתונה לצוות החברה על ההסברים המקיפים וחשיפתי לתחום.

ומה קורה לנחשים?

הנחש הוא חיה מוגנת שחשובה מאוד לשמירת הטבע בארץ. הנחשים מונעים ריבוי מכרסמים ורוב ההכשות נגרמות באשמת האדם ולא באשמת הנחש. בשל סיבות אלה, כאשר הנחשים מגיעים לגודל מסויים הם משוחררים ליד האזור בו נלכדו רחוק ככל האפשר מבני אדם. 

תגובות