תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > למה מאוורר מקרר אותנו ?

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 18/07/2023
עודכן ב 19/07/2023
מדע כללי מדע כללי

למה מאוורר מקרר אותנו ?

למה רוח מקררת אותנו?

כולנו מכירים את ההרגשה של ללכת לישון בחודשי הקיץ החמים, אנחנו הולכים לישון כשכל מה שאנחנו רוצים זה שאהיה לנו טיפה קר, רבים מאיתנו משיגים את זה בעזרת מאוורר אשר יורה עלינו אוויר במהירות ומקרר אותנו. אך מכאן עולה השאלה אם האוויר שסביבנו גם הוא חם כמו אוויר שנמצא לידינו למה אנחנו מרגישים פחות חם כאשר פועל מאוורר? האם באמת יכול להיות שהאוויר שלידנו חם יותר מהאוויר שלא נמצא לידינו? 

לפני שאנחנו עונים על השאלה הזו אנחנו צריכים לדבר על למה חם לנו בכלל ואיך זה קשור לפיזיקה. הגוף שלנו הוא חם, ומשתדל תמיד להיות בטמפרטורה של בערך 36.5 - 37 מעלות צלזיוס וכאשר גוף חם מתקרב או נוגע בגוף קר הוא מחמם או מקרר אותו. בואו ניקח לדוגמא כיסא, כאשר אנחנו יושבים על כיסא לאחר שמישהו אחר ישב עליו אנחנו מרגישים שהוא חם יותר. לתופעה של חימום או קירור בטמפרטורה של גוף קוראים שינוי באנרגית החום כאשר אנרגית החום עולה הגוף מתחמם וכאשר אנרגיית החום יורדת הגוף מתקרר. 

אבל איך זה קשור למאוורר?

לפני שאני אגיד לכם את התשובה אני רוצה לעשות עוד ניסיון אחד, אני רוצה שתחזיקו גוף פלסטיק וגוף מתכתי למשך 15 שניות לאחר שהחזקתם את שני הגופים למשך זמן זהה אני רוצה שתעזבו את הגופים במשך זמן דומה של בערך 15 שניות ואז שתחזיקו אותם באותו מקום שוב.איזה גוף היה קר יותר? אני מנחש שהמתכת הייתה קרה יותר וזה בגלל התכונה של מוליכות חום. מוליכות חום הינה תכונה של חומר דומה למסה שלו ולצבע שלו אשר מתארת את היכולת של הגוף לשנות את הטמפרטורה שלו בהתאם לטמפרטורה של הסביבה. ובגלל שמתכות מוליכות חום בצורה טובה יותר, שינוי הטמפרטורה שלהם מהיר יותר מפלסטיק אשר מוליך חום פחות טוב. 

לאוויר יש את אותה התכונה בדיוק של מוליכות חום אבל היא נמוכה מאוד. מוליכות החום של האוויר היא 0.025 בעוד מוליכות החום של ברזל הינה 80, כלומר האוויר לא טוב בכלל בלהזיז אנרגית חום ממקום אחד לאחר. לכן כאשר שיש אוויר עומד בסביבתינו הוא מתחמם מהגוף שלנו ולא מעביר אותו הלאה אשר יוצר "שמיכה" של אוויר חם סביבנו. 

שלב ראשון:

באדום אנחנו רואים את השכבה של האוויר החם אשר נשארת לייד הגוף שלנו ומונעת ממנו להעביר את חום הגוף שלנו לסביבה.

מאוורר מוריד לנו את השמיכה

אז מאוורר עושה פעולה מאוד פשוטה, בכך שהוא מזיז את האוויר שנמצא סביבינו הוא "מרים" את השמיכה של האוויר החם ונותן לאוויר קר יותר לגעת בנו הוא מנייד את אנרגית החום הרחק מאיתנו ונותן לנו אוויר קר יותר שיקרר אותנו בחזרה.

שלב שני:

אבל לא רק המאוורר יקרר אותנו, כל תנועה מהירה שלנו תשבור את השמיכה הזו ותקרר אותנו, למעשה גם כשאנחנו רצים קר לנו יותר ורק כאשר אנחנו עוצרים אנחנו מרגישים את החום שבחוץ. 

תגובות