תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > המתכון האלהי או לחם יחזקאל

שם כותב הניסוי: דן ויינטל

פורסם ב 16/07/2023
עודכן ב 16/07/2023
מדע כללי מדע כללי

המתכון האלהי או לחם יחזקאל

וְאַתָּה קַח-לְךָ חִטִּין וּשְׂעֹרִים וּפוֹל וַעֲדָשִׁים וְדֹחַן וְכֻסְּמִים וְנָתַתָּה אוֹתָם בִּכְלִי אֶחָד וְעָשִׂיתָ אוֹתָם לְךָ לְלָחֶם" (יחזקאל ד, ט). מה הסיפור?

הרקע לסיפור

הנביא יחזקאל נמצא בגלות בבל וירושליים נמצאת במצור. לאות הזדהות עם אחיו הוא מצווה לאכול בצמצום לחם ומים ולחיות רק על זה. מנת רעב.

אבל אלהים מכתיב לו כיצד להכין את הלחם וזה לא רק קמח ומים כי אם משהו אחר לחלוטין.

המתכון

רכיבים:
40-80 גרם מחמצת

10 גרם מלח

375 מ"ל מים

תערובת הקמחים: סה"כ כ – 500 גרם קמח בחלוקה שוויונית בין המרכיבים הבאים:

כ – 170 גרם קמח חיטה מלא, אם תצליחו להשיג עדיף קמח מ-2 זנים שונים של חיטה עתיקה.

כ – 85 גרם קמח שעורה מלא

כ – 85 גרם קמח שנטחן מגרגרי פול

כ – 85 גרם קמח שנטחן מעדשים

כ – 85 גרם דוחן.

לדרך ההכנה תמצאו מתכונים רבים באינטרנט, השאלה שלנו היא מה כל כך מיוחד במתכון הזה?

אלה מכם שיכינו את הלחם (וממש לא חייבים מחמצת, אפשר להשתמש בשמרים) יגלו כי מדובר על לחם כבד טעים ומשביע בצורה בלתי רגילה.

 

אז מה השאלות שעולות כאן?

למה לחם כבד?
למה הוא כל כך משביע?
שימו לב כי בעוד שלחם רגיל עשוי מחיטה המכילה חלבון בשם גלוטן חלק גדול מהלחם במתכון הזה אינו מכיל חיטה ולכן יש בו ריכוז נמוך של גלוטן. הגלוטן מאפשר ללחם לטפוח ולהיות אוורירי וככל שיש ממנו פחות - הלחם דחוס יותר.

ולמה הלחם משביע כל כך? הגוף שלנו זקוק לשומן, פחממות וחלבונים ביחסים מסויימים. יותר מכך, החלבונים מורכבים מחומצות אמינו ואנו רוצים יחס נכון מכל חומצה אמינית. כל עוד לא נקבל את היחסים הנכונים אנו מרגישים חסר שצריך למלא. וכאן היופי של השילוב שיש לנו ברכיבי המתכון.

גם בדגניים (חיטה ושעורה) וגם בקטניות יש חלבון אך יחסי חומצות האמינו בהם שונים. מכאן, נוכל לאכול המון חלבון חיטה ולא נקבל את יחס חומצות האמינו הנכון ולכן נישאר רעבים. אבל שילוב של דגן עם קטניות נותן איזון נכון בין חומצות האמינו השונות, הלחם הזה פשוט מאוזן! ולכן משביע.

ומוסר ההשכל מבחינתנו - איכלו מאוזן, ירקות, פירות, חלבונים, שומנים ופחממות אנו זקוקים לכולם בשביל להרגיש טוב, לשמור על משקל תקין ולהיות בריאים

תגובות