תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > מה זה שכבת האוזון?

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 06/07/2023
עודכן ב 06/10/2023
מדע כללי מדע כללי

מה זה שכבת האוזון?

מה זה שכבת האוזון?

מה זה בכלל?

מה פוגע בה?

בואו נגלה..

שכבת האוזון היא אזור בסטרטוספירה של כדור הארץ המכיל ריכוז גבוה של מולקולות אוזון (3O) .

אוזון הוא בעצם מולקולה המורכבת משלושה אטומי חמצן, לשכבת האוזון תפקיד מכריע בהגנה על החיים על פני כדור הארץ על ידי קליטה וסינון של חלק ניכר מקרינת האולטרה סגול (UV) המזיקה של השמש.

קרינת הUV הנפלטת מהשמש מורכבת משלושה סוגים UVA,UVC,UVB.

קרינת UVC נספגת מעט באטמוספירה של כדור הארץ ואינה מגיעה לפני השטח. עם זאת גם לקרינת UVA וגם לקרינת UVVB יכולות להיות השפעות מזיקות על אורגניזמים חיים.

שכבת האוזון פועלת כמגן, במיוחד נגד רוב קרינת ה-UVB של השמש.

הוא סופג חלק ניכר מקרני הuvb  הללו ומונע מהן להגיע אל פני כדור הארץ בכמויות גדולות.

פונקציית הגנה זו חשובה מכיוון שחשיפת יתר לקרינת UV עלולה להוביל לכוויות שמש, סרטן עור, קטרקט והשפעות מזיקות אחרות על בריאות האדם, כמו גם השפעות אקולוגיות על צמחים וחיים ימיים.

יכולתה של שכבת האוזון לספוג קרינת UV נובעת מנוכחות מולקולות אוזון, אשר נוצרות ומתחדשות כל הזמן על ידי סדרה של תגובת כימיות מורכבות בסטרטוספירה. החומרים העיקריים המדלדלים את האוזון (ODS) כגון כלורופלואופחמנים (CFCS) והלונים, המשתחררים מפעילות אנושית, עלולים לשבש את התגובות הללו ולהוביל לדילול של שכבת האוזון.

החששות מדלדול האוזון הובילו לפיתוח הסכמים בין לאומים, כמו פרוטוקול מונטריאול המטרתם להפסיק בהדרה ייצור ושימוש בחומרים המדלדלים את שכבת האוזון.

באמצעות מאמצים אלה, שכבת האוזון הראתה סימני התאוששות באזורים  מסוימים, והדגישה את החשיבות של שיתוף פעולה עולמי בהתמודדות עם אתגרים סביבתיים.

לסיכום: כולנו יכולים ורצוי מאוד לנסות ולשמור על שכבת האוזון למען כולנו.

תגובות