תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > מדע כללי > מהמעבדה לשדה: בקרה ביולוגית של החיפושית היפנית ע"י פטריות אנטומפתוגניות

שם כותב הניסוי: דן ויינטל

פורסם ב 07/06/2023
עודכן ב 16/07/2023
מדע כללי מדע כללי

מהמעבדה לשדה: בקרה ביולוגית של החיפושית היפנית ע"י פטריות אנטומפתוגניות

פטריות הן לא רק למאכל, חלק מהן יכולות לשמש לבקרה ביולוגית של מזיקים

החיפושית היפנית Popillia japonica היא מין פולש ונמצאת כאורגניזם בהסגר במדינות רבות בעולם. מיפן החיפושית פלשה לצפון אמריקה, האיים האזוריים ולאחרונה ליבשת אירופה. הבוגרים חיים בנחילים וניזונים מעלים, פירות ופרחים של מגוון רחב של יבולים וצמחי נוי. הזחלים ניזונים מתחת לפני הקרקע וכך כל חלקי הצמח נפגעים. נכון להיום, אין אמצעי בקרה יעיל וידידותי לסביבה. 

אוכלוסיות זחלים של מיני חיפושיות אחרים כגון Phyllopertha horticola ו Melolontha melolontha מבוקרות על ידי שימוש בנבגים של הפטריות האנטמופתוגניות Metarhizium brunneum ו-Beauveria brongniartii  לבתי גידול של הזחלים. פיטריות אנטמופתוגניות הן פיטריות שגורמות למחלות בחרקים. גם חרקים וגם פיטריות משתמשים בכיטין לבניית גופם. פטריות רבות יודעות לפרק כיטין וכך מסוגלות לחדור את השלד החיצוני של החרק ולתקוף אותו.

במחקר שדווח בדקו החוקרים את אסטרטגיית הבקרה הזו נגד זחלי חיפושיות יפניות בשטחי עשב, כמו גם יישומי ריסוס נבגים נגד מבוגרים בגידולים. באמצעות שניהם, ניסויי שדה בקנה מידה גדול וניסויי חיסון במעבדה, הוערכה יעילות ההדברה של זני פטרייה שונים כנגד זחלי חיפושיות יפניות ומבוגרים.

זני הפטריות שנבדקו התקיימו בקרקע של בתי גידול זחלים ועל העלים של צמחים שנתקפים ע"י הבוגרים. עם זאת, גודל אוכלוסיית הזחלים או המבוגרים באתרי המחקר לא הצתמצם. 

ניסויי מעבדה הראו שהזחלים אינם רגישים לפיטריות שנבדקו לעומת זאת, מבוגרים היו רגישים מאוד לכל שלושת הזנים. כאשר הפטריות הוזרקו ישירות לגוף החרק הן המבוגרים והן הזחלים הראו שיעורי תמותה גבוהים, מה שמצביע על כך שלקוטיקולה (השלד החיצוני של החרק) יש תפקיד חשוב בקביעת ההבדל ברגישות של שני שלבי החיים. 

אם כן, בעוד פטריות יכולות לשמש כבקרה ביולוגית של חרקים שונים, נדרש מחקר נוסף על שיטות יישום הפטריות בשטח ומציאת זני פטרייה יעילים יותר כנגד החיפושית היפנית.

קצת על פיטריות שתוקפות חרקים

מצורפת תמונה ממאמר בעיתון Insects (ראו קישור למאמר) המראה מספר חיפושיות שנדבקו בפיטריות אנטמופתוגניות (אנטמו - חרקים, פתוגני - גורם מחלות). שימו לב שהפטריות (התפטיר) מופיע במיפרקים שם שריון הכיטין חלש יותר. דבר זה תואם את מסכנת החוקרים במאמר.

תגובות