תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > כימיה > מספר אטומי

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 24/01/2024
עודכן ב 24/01/2024
כימיה כימיה

מספר אטומי

המספר האטומי הוא תכונה בסיסית של אטום, והוא מגדיר את זהותו של יסוד. זה מסומן בסמל "Z". המספר האטומי מייצג את מספר הפרוטונים שנמצאים בגרעין של אטום. באטום ניטרלי, המספר האטומי שווה גם למספר האלקטרונים המקיפים את הגרעין.

 

נקודות מפתח לגבי מספר אטומי כוללות:

הַגדָרָה:

המספר האטומי הוא המספר השלם המוקצה ליסוד והוא ייחודי לכל יסוד. זהו מאפיין בסיסי המבדיל מרכיב אחד למשנהו.

פרוטונים ואלקטרונים:

מספר הפרוטונים בגרעין האטום שווה למספר האטומי שלו. מכיוון שהאטומים הם בדרך כלל ניטרליים מבחינה חשמלית, מספר האלקטרונים בענן האלקטרונים המקיף את הגרעין שווה גם למספר האטומי.

טבלה מחזורית:

יסודות בטבלה המחזורית מסודרים לפי סדר מספר האטומי הגובר. סידור זה משקף את המחזוריות של תכונות היסוד ומאפשר ארגון שיטתי של היסודות.

זיהוי אלמנטים:

ידיעת המספר האטומי של יסוד מזהה באופן ייחודי את אותו יסוד. לדוגמה, לפחמן יש מספר אטומי של 6, כלומר יש לו שישה פרוטונים בגרעין שלו. לאף יסוד אחר אין בדיוק שישה פרוטונים.

איזוטופים:

לאיזוטופים של יסוד יש אותו מספר אטומי כי יש להם אותו מספר של פרוטונים. עם זאת, איזוטופים עשויים להיות שונים במסה האטומית שלהם בגלל מספר משתנה של נויטרונים.

לקריאה נוספת על איזוטופים ליחצו כאן.

שינוי המספר האטומי:

שינוי מספר הפרוטונים באטום משנה את היסוד עצמו. לכן, שינוי המספר האטומי הופך יסוד אחד למשנהו. תהליך זה קשור לתגובות גרעיניות ולא לתגובות כימיות טיפוסיות.

יִצוּג:

המספר האטומי נכתב בדרך כלל ככתב משנה משמאל לסמל היסוד. לדוגמה, הסמל של פחמן-12 נכתב כ-^{12}_{6}C, כאשר 6 הוא המספר האטומי.

החוק התקופתי של מנדלייב:

החוק התקופתי של דמיטרי מנדלייב, שנוסח במאה ה-19, התבסס על ארגון יסודות על ידי הגדלת המסה האטומית. עם זאת, הטבלה המחזורית המודרנית מארגנת יסודות על ידי הגדלת המספר האטומי, ומספקת השתקפות מדויקת יותר של תכונות יסוד.

לסיכום, המספר האטומי הוא מושג מכריע בכימיה, המספק דרך שיטתית וייחודית לזהות ולארגן יסודות. זהו גורם מפתח בהבנת המבנה וההתנהגות של אטומים בטבלה המחזורית.

 


 
 
 

 

 

תגובות