תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > כימיה > מה זה אינדיקטור? ומתי נשתמש בו?

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 16/01/2024
עודכן ב 16/01/2024
כימיה כימיה

מה זה אינדיקטור? ומתי נשתמש בו?

מה זה אינדיקטור?

למה זה קשור לכימיה?

והיכן נמצא אינדיקטורים בחיי היום יום?

בואו ננסה לברר ביחד :)

בכימיה, אינדיקטור הוא חומר שעובר שינוי הניתן לצפייה בצורה מובהקת כאשר התנאים בסביבתו משתנים. אינדיקטורים משמשים לעתים קרובות כדי לזהות נוכחות או היעדר של חומר ספציפי, חומציות או בסיסיות של תמיסה, או כדי לנטר תגובה כימית.

סוגי האינדיקטורים הנפוצים ביותר כוללים:

מדדי pH: אינדיקטורים אלה משנים את צבעם בהתאם לחומציות או בסיסיות (pH) של תמיסה. לדוגמה, נייר לקמוס הופך לאדום בתנאים חומציים וכחול בתנאים בסיסיים.

אינדיקטורים חיזור-חמצון: אינדיקטורים אלה משנים את צבעם במהלך תגובות חמצון. דוגמה ידועה היא הפנולפטלין, חסר צבע בתמיסות חומציות והופך לוורוד בתמיסות בסיסיות.

אינדיקטורים קומפלקסומטריים: אינדיקטורים אלה משמשים בטיטרציות קומפלקסומטריות, שם הם יוצרים קומפלקסים צבעוניים עם יוני מתכת. חומצה אתילנדיאמין טטראצטית (EDTA) היא אינדיקטור קומפלקסומטרי נפוץ.

אינדיקטורים טיטרציה: אינדיקטורים אלה משמשים בניסויי טיטרציה כדי לאותת על נקודת הסיום של תגובה. פנולפתלין ומתיל כתום הם מדדי טיטרציה נפוצים.

אינדיקטורים פלורסנטיים: אינדיקטורים אלה פולטים פלואורסצנטי (אור) בעת עירור באורכי גל מסוימים. הם משמשים לעתים קרובות בטכניקות אנליטיות, כגון ספקטרוסקופיה פלואורסצנטית.

אינדיקטורים שתמצאו לעיתים בבית :

למי שיש בריכה פרטית בבית מחזיק ערכה של אינדיקטורים שבודקת את רמת הpH והכלור שיש במים.

לסיכום:

 

אינדיקטורים ממלאים תפקיד מכריע בניתוח איכותני וכמותי בכימיה, ומסייעים לכימאים ולחוקרים לנטר תגובות ולקבוע תכונות של חומרים. הבחירה במדד תלויה בדרישות הספציפיות של הניסוי או הניתוח הנערך.

ספרו לנו איפה עוד נתקלתם באינדיקטורים שונים.

 

 

תגובות