תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > אלקטרוניקה > המבנה הבסיסי של תוכנת ארדואינו

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 07/09/2023
עודכן ב 07/09/2023
אלקטרוניקה אלקטרוניקה

המבנה הבסיסי של תוכנת ארדואינו

מהו המבנה הבסיסי של הארדואינו ואיך בכל ניגשים לזה?

בואו ננסה להסביר

 

בשפת התכנות ארדואינו (Arduino) ישנם שני מבני קוד בסיסיים, פונקצייה ה SETUP ופונקציית ה LOOP.

פונקציית ה SETUP

הפונקציה כוללת את הגדרות ההתחלה וההגדרות הראשוניות של הפרוייקט והיא מופעלת ראשונה, ורק פעם אחת, בתחילת הריצה של התוכנית.

פונקציה זו כוללת מגוון של הגדרות (כגון משתנים שונים, רכיבי גישור (pin modes) ואף פונקציות נוספות.

כך לדוגמא:

הפונקציה מגדירה את את פין הגישור מספר 13 שעל כרטיס הארדואינו, כפין פלט.

פונקציית ה LOOP

פונקציה זו מופעלת תמיד, שוב ושוב, לאורך כל ריצת התכנית. היא משמשת לכתיבת הקוד הראשי של התוכנית, כלומר, את הפעולות שעל הרכיב לבצע בזמן ריצה. כלומר, הקוד שנכתב בתוך ה LOOP יבוצע שוב ושוב בלולאה אינסופית.

כך לדוגמא,

הפונקציה מודיעה לכרטיס הארדואינו 

לשלוח הוראת הדלקה לפין 13

להמתין שניה

לשלוח הוראת כיבוי לפין 13

להמתין שניה.

 

כשנשלב את שתי הפונקציות המבנים הללו ביחד, ניתן ליצור תוכנית שתופעל על הלוח הארדואינו.

כך לדוגמא, 

בתכנית המשולבת למעלה, אם נחבר נור לד לפין 13 של כרטיס הארדואינו, הרי שהרצת התכנית תביא להדלקה וכיבוי של הנורה, בלולאה אינסופית.

כללי כתיבה בסיסיים 

שפת התכנות קרוייה C, והיא מורכבת מפונקציות. פונקציה היא קוד בסיסי היכול לפעול באופן עצמאי כחלק מתכנית גדולה. תכנית מורכבת על פי רוב מאוסף של פונקציות הפועלות באופן סדרתי. פונקציות יכולות גם "לקרוא" לפונקציה אחרת, כלומר, להפעיל פונקציה אחרת בזמן שהיא עצמה פועלת. פונקציות גם יכולות לקבל מידע או למסור מידע (קבלת או מסירת פרמטרים) לפונקציות אחרות ובכך מאפשרות בניית תוכניות מורכבות מאבני בניין פשוטות ומוגדרות.

להלן מספר כללים 

שם הפונקציה:  לפונקציה צריך להיום שם יחודי בתכנית. 

attention

השמות  setup ו-loop  הם שמות שמורים לשתי הפונקציות הבסיסיות של ארדואינו ולא ניתן להשתמש בהם לצרכים אחרים או לשנות אותן.

הגדרת משתנים:

ניתן להגדיר משתנה בתוך פונקציה, וזאת על ידי הגדרת סוג ושם המשתנה. ניתן גם להגדיר ערך למשתנה. 

 לדוגמא, הגדרת ledPin כמשתנה מסוג int (ערך מספרי שלם) ועם ערך של 13.

השמה של ערכים למשתנים:

ניתן לשנות ערכים של משתנים בתוך הפונקציה/

לדוגמא, לאחר הגדרת ledPin כמשתנה מסוג int (ערך מספרי שלם) ועם ערך של 13 ניתן להשים ולשנות את ערכו של המשתנה ל 9.

פרמטרים: פונקציה יכולה לקבל או למסור פרמטרים. פונקציה שאינה מחזירה פרמטרים מתחילה במילה void.

גוף הפונקציה: גוף הפונקציה חייב להיות תחום בסוגריים מסולסלים. {  ....}.

הערות: בתוך הפונקציה, ניתן לכלול הערות שמשמשות להסברים ותיאורים שונים. צירוף התווים "//" היא הסימן המוסכם להערה, וכל מה שיופיע מימינו לא יכלל כחלק מהקוד.

פונקציות עזר:  בשפת ארדואינו יש מגוון רחב של פונקציות עזר שיכולות לסייע במשימות שונות. לדוגמה, digitalRead(), digitalWrite(), analogRead(), - analogWrite() לשליטה בפינים דיגיטליים ואנלוגיים.

ספריות ופונקציות חיצוניות: מפתחי ארדואינו יכולים להשתמש במגוון רחב של ספריות ופונקציות שהוגדרו ופותחו על ידי משתמשים אחרים. .בכדי לכלול אותם בקוד, יש להוסיף את ההוראה #include עם שם הספריה הרלוונטית לראש קוד התכנית.

לדוגמא

הוספת ספריה הכוללת פונקציות שונות לשליטה על מנועי סרו.

לקריאה נוספת, ראו

מקור נוסף לקריאה כאן

תגובות