תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > אלקטרוניקה > כיצד פועלת נורת לד?

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 28/06/2023
עודכן ב 16/07/2023
אלקטרוניקה אלקטרוניקה

כיצד פועלת נורת לד?

דיודה פולטת אור 

נורת LED (לד) היא סוג של מכשיר תאורה אלקטרוני שמשתמש באלקטרולומינסנציה להפקת אור. המילה "LED" היא ראשי תיבות לתיאור באנגלית של "Light Emitting Diode" (דיודה פולטת אור). בניגוד לנורות להט, נורות LED  אינן משתמשות בחוט מתכת הפקת אור, אלא בחומר שהוא מוליך למחצה. 

בדיודה, הזרם החשמלי עובר דרך תווך של מוליך למחצה  ונע מאיזור מוליך לאיזור שאיננו מוליך. מעבר חד כיווני זה, מצומת ה P לצומת ה N של המוליך למחצה, מביא לפליטת פוטונים בצבע אחד. בעוד שהדיודות הראשונות שפותחו פתחו אור בתחום הבלתי נראה (תת-אדום), התקדמות המחקר בתחום המוליכים למחצה, הביא לפיתוחן של דיודות עם פליטת אור בצבעים שונים  ותוספות של חומרים פוספוררים לנורות LED, מאפשרים קליטה ועירור של חלק מהאור הנפלט ופליטת אור במגוון רחב של צבעים.

נורות LED מציעות מספר יתרונות על פני סוגי התאורה המסורתיים. הן יכולות לספק תאורה איכותית, בהיקף צר וממוזער, בצריכת חשמל נמוכה. הן גם מצוידות במערך חומרים איכותיים ועמידים, מה שהופך אותן לעמידות יותר ולקיימות יותר במשך זמן. בנוסף, הן מתאימות לשליטה דינמית ולהתאמה מדויקת של עוצמת האור והצבע, וניתן לשלבן במערכות חשמליות מתקדמות כגון שליטה בתאורה חכמה.

בסיכום, נורת LED פועלת באמצעות השגת אלקטרולומינסנציה דרך תהליכים אלקטרוניים בחומרים מוליכים למחצה. היא מספקת תאורה איכותית, חסכונית ועמידה, ומציעה גמישות רבה בשליטה על האור והצבע. עם תקופת חיים ארוכה ויעילות גבוהה, נורות LED הן אחת האפשרויות המועדפות ביותר לתאורה בעידן המודרני.

תגובות