תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > ביולוגיה > השקדיה פורחת ושמש בה - אבל איך?

שם כותב הניסוי: דן ויינטל

פורסם ב 30/03/2024
עודכן ב 30/03/2024
ביולוגיה ביולוגיה

השקדיה פורחת ושמש בה - אבל איך?

איך השקדיה ובכלל עצים נשירים מתעוררים באביב? ולמה ההתחממות הגלובלית מסכנת את המשמישים שלנו?

האביב הגיע

האביב הגיע ובנוף רצנו נצבעים עצי השקד בפריחה לבנה יפיפיה, האפרסקים מתעוררים ומטעים נצבעים בפריחה ורודה מדהימה. קסם מופלא, עצים שכל החורף עמדו עירומים פוצחים בפריחה ובלבלוב, אבל למה?

הסיבה לכך שצמחים נכנסים לשנת חורף בסתיו ומתעוררים באביב היא כדי לעבור את החורף הקשה בארצות הצפון. הצמח משיל את עליו וניכנס לתרדמת אבל כיצד הדבר קורה? מה המנגנון שמאפשר זאת?

פקטורי שעתוק - Transcription Factors

כדי להיכנס לתרדמת החורף או לצאת ממנה, כדי לפרוח ובכלל כל פעולה שקוראת בצמח ובגופנו יש דרישה להפעיל או להשתיק גנים. החלבונים שאחראים לכך נקראים פקטורי שיעתוק. 
חלבונים אלה ניקשרים ל-DNA ו-?

או שיגרמו לשיעתוק - הפעלה של גנים המתבטאת בייצור RNA שיקודד לחלבונים שיבצעו פעולה מסויימת.
או שימנעו שיעתוק - יכבו את הגן - ה-RNA לא יווצר.
לדוגמא, בצמחי ארבידופסיס קיים חלבון FT המהווה אות לפריחה. ביטוי חלבון זה בצמחים שונים גורם להם לפרוח וגם בהם מצויים חלבונים בעלי דמיון דומה. ה-FT מיוצר בעלים וביטויו תלוי באורך יום וגורמים נוספים.
אז כדי שהתפוח, שקד או המשמיש שלנו יפרחו ויצאו מתרדמת החורף עליהם לבטא FT שיגרום לפריחה.

יציאה מהתרדמת

אז איך הצמחים נכנסים לתרדמת ויוצאים ממנה?
ישנם חלבונים המשמשים כפקטורי שיעתוק (הלינק למאמר מציין אחד מהם אולם קיימים מאמרים חדשים ומורכבים יותר בתחום) כדוגמת חלבון ICE1. חלבון זה נוצר בצמח ומקנה עמידות לקור, ריכוז גבוהה שלו יתן עמידות רבה לקור ויכניס את הצמח לשנת החורף.
החלבון נהרס בקור ומכן, כמות גדולה שלו תתן עמידות רבה לקור ותדרוש מנות קור רבות - זמן רב של טמפרטורות קרות. כאשר החלבון נהרס וריכוזו בצמח יורד, הצמח יוצא משנת החורף.
היציאה משנת החורף תלויה גם בכמות שעות האור, טמפרטורה אולם מנגנון חישת הקור המוצג ע"י חלבון זה ודומיו אלגנטי וקל להבנה.

ואיך כל זה קשור להתחממות הגלובלית?

עצים נשירים כגון שקד, משמיש וגם גפן מוצאם בארצות קרות. המנגנון שהוצג כאן גורם להם ליצור כמות גדולה של חלבונים הגורמים לשנת החורף. כאשר הסביבה מתחממת יש פחות מנות קור ולכן חלבונים אלה יתפרקו פחות והצמחים יצאו משנת החורף בצורה לא נכונה. המשמעות הי פריחה מוחרת ולא סדירה וזו מקטינה את היבול. 
לא סתם שטחי גידול הנשירים בעולם נעים צפונה ומחירי המשמישים והאפרסקים בארצנו עולים. יש בארץ פחות שטחים בהם יש מספיק מנות קור לזני הפרי שאנו אוהבים.

מה לדעתכם הפתרון?

האם יש משהו שאתם יכולים לעשות? 

תגובות