תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > ביולוגיה > צמחים טרנסגניים, טוב או רע?

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 23/02/2023
עודכן ב 16/07/2023
ביולוגיה ביולוגיה

צמחים טרנסגניים, טוב או רע?

ראשית מהם צמחים טרנסגניים ואיך יוצרים אותם?


GMO או אורגניזמים מהונדסים גנטית ובניהם גם צמחים טרנסגניים הם אורגניזמים שקיבלו גנים\תכונות מאורגניזם אחר. לדוגמא, צמחי כותנה מבטאים גן שמקורו בחיידק בצילוס Bacillus ) thuringensis) בכדי שיהיו עמידים כנגד חרקים מזיקים. 

בכדי לבטא גן חדש בצמח אנו צריכים להחדיר אותו לתוך הגנום של אותו צמח, דבר זה נעשה באמצעות הנדסה גנטית בדר"כ לפי השלבים הבאים:

בניית ה-DNA שיאפשר את ביטוי הגן (שפעמים רבות מקודד לחלבון), הכנסתו לחיידק אגרובקטריום שיודע להחדיר DNA חיידקי לתוך הגנום הצמחי, הדבקה של חלקי צמח ורגנרציה של צמחים שקיבלו את הגן.

בתמונה למטה ניתן לראות את שלבי יצירת טבק טרנסגני, חותכים עלה טבק לפיסות עלה, משרים בתרחיף אגרובקטריום המכיל את הגן הרצוי ומעבירים את פיסות העלה למצע מזון עם הורמונים צמחיים שמעודדים יצירה של צמח חדש.

 

אבל אילו תכונות אנו רוצים לתת לצמחים?

התשובה לכך היא בראש ובראשונה עמידות למחלות ומזיקים, הזכרתי גן מבצילוס בכותנא אבל מעטים יודעים שיותר מ-90% מהפפיה העולמית היא טרנסגנית (לינק).

הוירוס papaya ringspot virus תקף את מטעי הוואי בשנות הארבעים ותוך זמן קצר הביא לירידה למחצית היבול. המשמעות הייתה שלא יוכלו לגדל פפיה. בכדי להילחם באיום, מדענים מאוניברסיטת קורנל יצרו פפיה טרנסגנית עמידה לוירוס ותודות לכך הצילו את גידול הפפיה העולמי. למעשה רוב הפפיה אותה אנו אוכלים היא פפיה טרנסגנית.

אבל האם זה טוב לסביבה? זאת אומרת, ברור שזה טוב לחקלאי שמקבל יבול גבוה ולא צריך להתעסק עם חומרי הדברה רעילים אבל האם זה טוב למארג האקולוגי? האם אנו לא פוגעים בסביבה? 

במאמר שפורסם ב-2012 ( Journal of Integrative Agriculture 2012, 11(9): 1493-1499) עקבו החוקרים אחרי אוכלוסיות חרקים בשדות כותנה מהונדסים גנטית, בסביבת הבר ובשדות מרוססים. הסתבר כי בשדות מרוססים בחמרי הדברה היתה פגיעה בכלל החרקים גם מזיקים וגם מועילים. בשדות הטרנסגנים לא היה הבדל בהשוואה לשדות הבר ולכן מסקנות החוקרים היו שאין פגיעה במארג האקולוגי. לאור מחקר זה ורבים שבאו אחריו ממשלת סין החליטה להעדיף צמחים טרנסגניים וזאת כדי לתת ביטחון תזונתי לאוכלוסיתה (לינק).

 

אבל האם אין סכנות בצמחים טרנסגנים?

התשובה היא שתלוי מה אני מכניס לצמח, כיום ניתן לייצר בצמחים כמעט כל דבר כולל רעלים ותרופות ולכן יש צורך באישור לכל צמח טרנסגני שיוצא מהמעבדה. בישראל הועדה הראשית לצמחים מהונדסים (ורצ"מ) במשרד החקלאות אחראית לאישור כל הניסויים בצמחים טרנסגנים וכך גם גידול וייצור של צמחים אלה. תפקיד הוועדה הוא להבטיח שלא יעשה שימוש לרעה בטכנולוגיה העומדת לרשותנו.

מעבר לכך טכנולוגיות של עריכה גנומית נכנסות לתמונה ועליהן אפרט בפוסט הבא.

 

תגובות