תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > ביולוגיה > מבנה הציפורן

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 02/11/2023
עודכן ב 02/11/2023
ביולוגיה ביולוגיה

מבנה הציפורן

ציפורניים הן צורה מיוחדת של עור המכסה את קצות האצבעות והבהונות של בני אדם וכמה יונקים אחרים. הם משרתים פונקציות שונות, כולל הגנה ושיפור תחושת המגע העדין. ניתן לפרק את המבנה של ציפורן אנושית למספר חלקים נפרדים:

לוחית הציפורן:

החלק הגלוי של הציפורן המשתרע מעבר לקצה האצבע או הבוהן. לוחית הציפורן מורכבת מתאי קרטיני צפופים, צפופים, המעניקים לציפורן את קשיחותה וחוזקה. זה נראה ורדרד בגלל כלי הדם שמתחתיו כאשר רואים אותו דרך הציפורן השקופה.

מיטת הציפורן:

מיטת הציפורן היא העור שמתחת לצלחת הציפורן. הוא מכיל כלי דם רבים המספקים חומרים מזינים וחמצן למטריצת הציפורן הגדלה . מיטת הציפורן אחראית לצבע הוורדרד של הציפורן.

לונולה:

הלונולה היא האזור הלבנבן בצורת חצי סהר בבסיס לוחית הציפורן, בסמוך לציפורן הציפורן. הוא מייצג את החלק הפעיל והצומח ביותר של הציפורן ולעתים קרובות נראה על הציפורן הממוזערת. הלונולה היא למעשה החלק החשוף של מטריצת הציפורן.

מטריצת הציפורן:

מטריצת הציפורניים היא הרקמה הממוקמת מתחת לבסיס הציפורן ואחראית לצמיחת הציפורן. הוא מכיל תאים המתחלקים במהירות היוצרים תאי ציפורן חדשים, אשר נדחפים קדימה כדי ליצור את לוחית הציפורן. נזק למטריצה ​​יכול להוביל לעיוותים בציפורניים.

לציפורן (Eponychium):

הציפורן היא שכבת עור דקה המכסה את בסיס צלחת הציפורן, ליד הלונולה. הוא פועל כאטם מגן המונע זיהום ופסולת להיכנס למטריצת הציפורן.

קפל הציפורן (קיפול או Perionychium):

קפל הציפורן הוא העור המקיף את לוחית הציפורן משלושה צדדים. זה עוזר לעגן את הציפורן במקום ומגן על הרקמה שמסביב. קפלי הציפורן הרוחביים הם האזורים בצידי הציפורן.

Hyponychium:

ההיפוניכיום הוא העור הממוקם מתחת לקצה החופשי של לוחית הציפורן. הוא יוצר אטימה כדי להגן על מיטת הציפורן הרגישה שמתחתיה מפני לכלוך וחיידקים.

שורש הציפורן:

שורש הציפורן הוא החלק הנסתר של הציפורן, הממוקם מתחת לציפורן ולעור. הוא מעגן את המסמר במקום, והוא אינו נראה לעין.

חריץ הציפורן (Sulcus Unguis):

חריץ הציפורן הוא השקע בין קפל הציפורן לרוחב לצלחת הציפורן בצידי הציפורן.

הציפורניים עשויות מחלבון בשם קרטין, בדיוק כמו השיער והשכבה החיצונית של העור. טיפול ותחזוקה נאותים של הציפורניים, כולל שמירה על ציפורניים נקיות, גזירתן באופן קבוע והענקת לחות לעור שמסביב, יכולים לעזור לשמור על בריאות ומושכת ציפורניים. שינויים במראה או במרקם של הציפורניים עלולים להעיד על בעיות בריאותיות בסיסיות, ואם מתרחשים שינויים או בעיות משמעותיות בציפורניים, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע רפואי להערכה והכוונה.

תגובות