תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > ביולוגיה > מבנה השערה

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 02/11/2023
עודכן ב 02/11/2023
ביולוגיה ביולוגיה

מבנה השערה

מהו מבנה השערה?

 

שיער הוא מבנה ייחודי ומורכב הצומח מזקיקי שיער המוטבעים בעור. ניתן לפרק את המבנה של קווצת שיער למספר מרכיבים עיקריים, והרכבו עשוי להשתנות מעט בהתאם לגורמים כמו גילו, מוצאו האתני והבריאות הכללית של האדם. להלן סקירה כללית של המבנה הבסיסי של קווצת שיער:

זקיק שיער:

זקיק השיער הוא מבנה קטן וצינורי הממוקם בתוך העור. הוא מקיף את שורש השערה ומספק הזנה לקווצת השיער הגדלה. בסיס זקיק השערה מכיל את פקעת השערה, שבה נובעת צמיחת השיער.

נורת שיער:

נורת השיער היא החלק הנמוך ביותר של זקיק השיער ומשמשת כחלק הצומח באופן פעיל של השיער. הוא מכיל את הפפילה העורית, מקבץ של רקמת חיבור וכלי דם המספקים חומרים מזינים וחמצן לשיער.

שורש:

השורש הוא החלק של השערה הנמשך מפקעת השיער אל פני העור. הוא מעוגן בתוך זקיק השערה ואחראי לצמיחת השיער.

השיער: 

השיער הוא החלק הגלוי של השיער המשתרע מעל פני העור. הוא מורכב משלושה רבדים עיקריים:

א. מדולה: השכבה הפנימית ביותר של ציר השיער, אשר עשויה להיות קיימת או נעדרת בהתאם לעובי וסוג השיער. המדולה היא ליבה רכה ומרכזית.

ב. קליפת המוח: קליפת המוח היא השכבה האמצעית של ציר השערה ומכילה קרטין, חלבון סיבי המעניק חוזק וגמישות לשיער. הקורטקס קובע גם את הצבע והמרקם של השיער.

ג. קוטיקולה: השכבה החיצונית ביותר של ציר השיער, מורכבת מקשקשים חופפים, חסרי צבע, מגנים. הקוטיקולה מסייעת בהגנה על השכבות הפנימיות של השיער ומעניקה לשיער את הברק שלו.

צבע שיער:

צבע השיער נקבע לפי כמות וסוג גרגרי הפיגמנט בקליפת השערה. מלנין, פיגמנט המיוצר על ידי מלנוציטים בזקיקי השיער, הוא הקובע העיקרי של צבע השיער. שילובים וריכוזים שונים של מלנין מביאים לצבעי שיער שונים, משחור וחום ועד בלונד ואדום.

בלוטת החלב:

כל זקיק שיער קשור לבלוטת חלב, המייצרת חלב, חומר שומני שעוזר לשמור על לחות השיער והעור.

שריר ארקטור פילי:

שרירים זעירים הנקראים ארקטור פילי מחוברים לזקיק השערה ויכולים להתכווץ בעת גירוי (למשל, בזמן קור או תגובות רגשיות). התכווצות זו גורמת לשיער לעמוד על קצהו, הידוע בכינויו "עור אווז".

לסיכום:

מבנה השיער הוא חלק מורכב וחשוב בגוף, המשרת פונקציות שונות כגון מתן הגנה, ויסות טמפרטורת הגוף וסיוע בתפיסה חושית. סוג שיער, צבע ומרקם יכולים להשתנות מאוד בין אנשים בשל גורמים גנטיים וסביבתיים. טיפול ותחזוקה של השיער חיוניים כדי לשמור על בריאות השיער ונראה במיטבו.

תגובות