תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > ביולוגיה > מרכיבי הדם של בן אדם

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 02/11/2023
עודכן ב 02/11/2023
ביולוגיה ביולוגיה

מרכיבי הדם של בן אדם

הרכב הדם של אדם מורכב למדי וכולל מרכיבים שונים הממלאים תפקידים קריטיים בשמירה על הבריאות הכללית. 

 הדם מורכב בעיקר משלושה מרכיבים עיקריים: תאי דם אדומים, תאי דם לבנים וטסיות דם, תלויים בנוזל הנקרא פלזמה. להלן סקירה כללית של רכיבים אלה:

תאי דם אדומים (RBCs):

תאי דם אדומים, הידועים גם בשם אריתרוציטים, הם התאים הנפוצים ביותר בדם. הם אחראים על הובלת חמצן מהריאות לרקמות הגוף ונשיאת פחמן דו חמצני מהרקמות חזרה לריאות לנשיפה. RBCs מכילים חלבון בשם המוגלובין, שנותן לדם את צבעו האדום ומאפשר לו לקשור ולהעביר חמצן.

תאי דם לבנים (WBCs):

תאי דם לבנים, או לויקוציטים, הם חלק מכריע של המערכת החיסונית. הם עוזרים לגוף להילחם בזיהומים ומחלות. ישנם סוגים שונים של תאי דם לבנים, כולל נויטרופילים, לימפוציטים, מונוציטים, אאוזינופילים ובזופילים, שלכל אחד מהם תפקידים ספציפיים בתגובה החיסונית.

טסיות דם:

טסיות, הידועות גם כתרומבוציטים, הן שברי תאים המעורבים בקרישת דם (המוסטזיס). כאשר יש פציעה או דימום, טסיות הדם עוזרות לעצור את הדימום על ידי יצירת קריש דם במקום הפציעה. הם משחררים גורמי קרישה ומסייעים בתהליך הקרישה.

פלזמה:

פלזמה היא המרכיב הנוזלי בדם ומהווה כ-55% מנפח הדם הכולל. זהו חומר צהבהב ומימי המכיל חומרים מומסים שונים, ביניהם מים, אלקטרוליטים (נתרן, אשלגן, סידן ועוד), הורמונים, חומרי פסולת, רכיבי תזונה (גלוקוז, חומצות אמינו, שומנים) וחלבונים. החלבונים הנפוצים ביותר בפלזמה הם אלבומין, גלובולינים ופיברינוגן.

רכיבים אחרים:

הדם מכיל גם חומרים שונים אחרים, כגון הורמונים, נוגדנים, מוצרי פסולת כמו אוריאה וקריאטינין, וגזים מומסים, כולל חמצן ופחמן דו חמצני.

הרכב הדם של אדם יכול להשתנות מעט בהתאם לגורמים כמו גיל, מין ובריאות כללית. בדיקות רפואיות, כמו ספירת דם מלאה (CBC), יכולות לספק מידע מפורט על הרכב הדם של אדם, לעזור לאנשי מקצוע בתחום הבריאות לאבחן ולנטר מצבים רפואיים שונים.

חשוב לציין ששמירה על הרכב דם בריא חיונית לרווחה הכללית, שכן חוסר איזון או חריגות בכל אחד ממרכיבי הדם הללו עלולים להוביל לבעיות בריאותיות.

תגובות