תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > ביולוגיה > מערכת הדם

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 13/08/2023
עודכן ב 13/08/2023
ביולוגיה ביולוגיה

מערכת הדם

מערכת הדם, המכונה גם מערכת הדם או מערכת הלב וכלי הדם, היא רשת מורכבת של כלי דם, איברים ותאים המובילים דם, חמצן, חומרי הזנה, הורמונים ומוצרי פסולת בכל הגוף. 

מערכת הדם מורכבת מהלב, כלי הדם והדם עצמו. התפקידים העיקריים של מערכת הדם כוללים אספקת חמצן וחומרי הזנה לרקמות, סילוק חומרי פסולת, ויסות טמפרטורת הגוף והובלת תאי חיסון והורמונים. להלן סקירה כללית של מרכיביו העיקריים:

כלי דם: כלי הדם מחולקים לשלושה סוגים עיקריים: עורקים, ורידים ונימים.

לב:
הלב הוא איבר שרירי שאחראי על שאיבת הדם בכל הגוף. הוא מורכב מארבעה חדרים: שני פרוזדורים (חדרים עליונים) ושני חדרים (חדרים תחתונים). פעולת השאיבה של הלב יוצרת לחץ שמניע דם דרך כלי הדם.

עורקים:

עורקים נושאים דם מחומצן הרחק מהלב אל רקמות הגוף. יש להם קירות עבים ואלסטיים שעוזרים לעמוד בלחץ שנוצר מהתכווצויות הלב.

ורידים:

ורידים נושאים דם נטול חמצן מרקמות הגוף בחזרה אל הלב. יש להם קירות דקים יותר מאשר לעורקים ולעתים קרובות יש להם שסתומים המונעים זרימה לאחור של דם.

 

נימים:

נימים הם כלי דם זעירים בעלי דופן דקיקות המחברים בין עורקים לוורידים. הם מאפשרים חילופי חמצן, חומרים מזינים ומוצרי פסולת בין דם לרקמות שמסביב.

דָם:
דם הוא רקמת חיבור המורכבת ממרכיבים שונים התלויים במטריצה ​​נוזלית הנקראת פלזמה. המרכיבים העיקריים של הדם הם תאי דם אדומים (אריתרוציטים), תאי דם לבנים (לויקוציטים), טסיות דם (תרומבוציטים) ופלזמה.

תאי דם אדומים:

תאי דם אדומים נושאים חמצן מהריאות לרקמות הגוף ומעבירים פחמן דו חמצני, תוצר פסולת, בחזרה לריאות לסילוק.

תאי דם לבנים:

תאי דם לבנים ממלאים תפקיד מכריע בתגובה החיסונית על ידי הגנה על הגוף מפני זיהומים וחומרים זרים. ניתן לסווג אותם לסוגים שונים עם פונקציות ספציפיות.

טסיות דם:

טסיות דם מעורבות בקרישת דם וריפוי פצעים. כאשר יש שבר בכלי הדם, טסיות הדם נצמדות לאתר ועוזרות ליצור קריש למניעת דימום מוגזם.

 

פלזמה:

פלזמה היא המרכיב הנוזלי בדם הנושא הורמונים, חומרים מזינים, מוצרי פסולת וחומרים שונים אחרים. זה גם ממלא תפקיד בשמירה על לחץ הדם וויסות טמפרטורת הגוף.

 

מערכת הדם חיונית לשמירה על הבריאות והתפקוד של כל הרקמות והאיברים בגוף. זה מבטיח שהחמצן והחומרים המזינים יסופקו היכן שהם נחוצים, חומרי פסולת יוסרו, והסביבה הפנימית של הגוף נשארת יציבה. הפעילות המתואמת של הלב, כלי הדם ורכיבי הדם מאפשרת את זרימת הדם בכל הגוף, ותומכת בתהליכים פיזיולוגיים .

תגובות