תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > ביולוגיה > מערכת העצבים של גוף האדם

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 13/08/2023
עודכן ב 13/08/2023
ביולוגיה ביולוגיה

מערכת העצבים של גוף האדם

מערכת העצבים היא רשת מורכבת של תאים, רקמות ואיברים הממלאת תפקיד מהותי בשליטה ובתיאום פונקציות שונות של הגוף. 

מערכת העצבים אחראית על העברת אותות, עיבוד מידע ומאפשר תקשורת בין חלקים שונים של הגוף והסביבה החיצונית. ניתן לחלק את מערכת העצבים לשני מרכיבים עיקריים: מערכת העצבים המרכזית (CNS) ומערכת העצבים ההיקפית (PNS).

מערכת העצבים המרכזית (CNS):
מערכת העצבים המרכזית מורכבת מהמוח ומחוט השדרה. הוא משמש כמרכז הבקרה העיקרי על פעילויות הגוף ומעבד מידע חושי, יוזם תגובות מוטוריות ומקל על תפקודים מסדר גבוה כמו מחשבה, זיכרון ורגשות.

מוח: המוח הוא איבר מורכב ביותר שאחראי על תפקודים קוגניטיביים מורכבים, תפיסה חושית, שליטה מוטורית וויסות תהליכים גופניים. זה מחולק לאזורים שונים, לכל אחד פונקציות ספציפיות.

חוט השדרה: חוט השדרה הוא מבנה ארוך ודק העובר מבסיס המוח במורד עמוד השדרה. הוא משמש כמסלול תקשורת בין המוח לשאר הגוף. זה גם ממלא תפקיד מכריע ברפלקסים, שהם תגובות מהירות ובלתי רצוניות לגירויים.

 מערכת העצבים ההיקפית (PNS):
ה-PNS מורכב מעצבים ומגרעינים (צבירים של גופי תאי עצב) המשתרעים מה-CNS לשאר הגוף. הוא אחראי על העברת מידע חושי למערכת העצבים המרכזית והעברת פקודות מוטוריות מהמערכת העצבים המרכזית לשרירים ולבלוטות.

חלוקה חושית: החלוקה החושית של ה-PNS (החלוקה האפרנטית) נושאת מידע חושי מקולטנים תחושתיים שונים, כגון אלו למגע, טמפרטורה, כאב וראייה, אל מערכת העצבים המרכזית. מידע זה מאפשר לגוף לתפוס ולהגיב לסביבתו.

חלוקה מוטורית: החטיבה המוטורית של ה-PNS (חלוקה efferent) נושאת פקודות מוטוריות מה-CNS לשרירים ולבלוטות, השולטת בתנועות רצוניות ובלתי רצוניות. זה מחולק עוד יותר למערכת העצבים הסומטית ולמערכת העצבים האוטונומית.

מערכת העצבים הסומטית: חלוקה זו שולטת בתנועות שרירים רצוניות ומעבירה מידע חושי הקשור לסביבה החיצונית.

מערכת העצבים האוטונומית: מערכת העצבים האוטונומית שולטת בתפקודים לא רצוניים כמו דופק, עיכול והפרשת בלוטות. זה מחולק למערכת העצבים הסימפתטית (תגובת הילחם או ברח) ומערכת העצבים הפאראסימפתטית (תגובת מנוחה ועיכול), שלעתים קרובות יש להן השפעות מנוגדות על תהליכים גופניים שונים.

מערכת העצבים מורכבת מתאי עצב הנקראים נוירונים המעבירים אותות חשמליים (דחפים עצביים או פוטנציאל פעולה) ותאי גליה התומכים ומגנים על נוירונים. נוירונים מתקשרים באמצעות סינפסות, שהם צמתים שבהם אותות מועברים בצורה כימית באמצעות נוירוטרנסמיטורים.

בסך הכל, מערכת העצבים ממלאת תפקיד חיוני בשמירה על הומאוסטזיס, מאפשרת לאורגניזמים להגיב לשינויים בסביבתם הפנימית והחיצונית, ומקלה על תהליכים קוגניטיביים מורכבים התורמים לתודעה ולהתנהגות האנושית.

תגובות