תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > פיזיקה > קרינת אלפא

שם כותב הניסוי: מערכת מדעי

פורסם ב 23/01/2024
עודכן ב 23/01/2024
פיזיקה פיזיקה

קרינת אלפא

קרינת אלפא מתייחסת לסוג של קרינה מייננת הנפלטת על ידי סוגים מסוימים של חומרים רדיואקטיביים. הוא מורכב מחלקיקי אלפא, המורכבים משני פרוטונים ושני נויטרונים - בעצם גרעין הליום-4. בשל גודלם הגדול יחסית והמטען החיובי, לחלקיקי אלפא יש כוח חדירה מוגבל וניתן לעצור אותם על ידי דף נייר או כמה סנטימטרים של אוויר. עם זאת, הם יכולים להיות מסוכנים אם מקור קרינת האלפא נמצא במגע ישיר עם רקמה חיה או אם חומרים פולטי אלפא נשאפים או נבלעים.

נקודות מפתח לגבי קרינת אלפא:

הרכב: חלקיקי אלפא מורכבים משני פרוטונים ושני נויטרונים, מה שמעניק להם מטען חיובי. הסמל של חלקיק אלפא הוא: 24​He
‏HE, המייצג גרעין הליום-4.

מטען ומסה: חלקיקי אלפא הם מאסיביים יחסית ונושאים מטען חיובי. המטען שלהם גורם להם יותר לקיים אינטראקציה עם אטומים סמוכים, ולגרום ליינון.

כוח חודר: לקרינת אלפא כוח חודר נמוך. דף נייר או כמה סנטימטרים של אוויר יכולים למעשה לחסום חלקיקי אלפא. עם זאת, אם חומרים פולטי אלפא באים במגע או נלקחים לגוף, הם עלולים להזיק.

מקורות: קרינת אלפא נפלטת על ידי גרעינים כבדים ובלתי יציבים מסוימים במהלך התפרקות רדיואקטיבית. איזוטופים נפוצים פולטי אלפא כוללים אורניום-238, תוריום-232 ורדיום-226.

יינון: כאשר חלקיקי אלפא עוברים דרך תווך, הם יכולים ליינן אטומים על ידי הפשטת אלקטרונים מהם. זה עלול לפגוע ברקמות ביולוגיות והוא גורם להשפעות הביולוגיות של חשיפה לקרינת אלפא.

השפעות בריאותיות: הסיכונים הבריאותיים הקשורים לחשיפה לקרינת אלפא תלויים בגורמים כמו משך החשיפה, המרחק מהמקור והאם המקור הוא חיצוני או פנימי (בבליעה או בשאיפה). בליעה או שאיפת חומרים פולטי אלפא יכולים להוות סיכונים גדולים יותר.

למרות הטווח המצומצם שלה, קרינת אלפא עלולה להיות מסוכנת, במיוחד אם מטפלים בחומרים פולטי אלפא בצורה לא נכונה. אמצעי זהירות ובטיחות נאותים חיוניים בעת עבודה עם או סביב מקורות פולטי אלפא כדי למזער את הסיכון לחשיפה.

רוצים לקרוא על קרינה אלקטרומגנטית?

כנסו לכאן

תגובות