תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > פיזיקה > היווצרות מערכת השמש

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 16/07/2023
עודכן ב 16/07/2023
פיזיקה פיזיקה

היווצרות מערכת השמש

מערכת השמש היא מבנה מורכב ומרתק המורכב מגופים שמימיים שונים, כולל השמש ,כוכבי לכת, ירחים, אסטרואידים, שביטים ועוד עצמים קטנים יותר.

מאמינים שמערכת השמש נוצרה לפני כ- 4.6 מיליארד שנים מענן מולקולרי ענק המורכב ברובו ממימן והליום.

כרגע נלמד על קצה המזלג על תהליך היווצרות מערכת השמש.

 התמוטטות עננים מולקולריים: פיצוץ סופרנובה סמוך או אינטרקציה כבידתית עם ענן מולקולרי אחר יכולים לעורר קריסה של חלק ענן בין כוכבי.

קריסה זאת גורמת להתכווצות הענן בהשפעת כח הכבידה.

היווצרות הדיסק הפרו – פלנטרי:

כשהענן מתמוטט הוא מתחיל להסתובב, ויוצר דיסק מסתובב הידוע כדיסק פרוטו- פלנטרי או דיסק מקיף. דיסק זה מורכב מגז, אבק וחלקיקים שונים.

היווצרות פרוטוסטאר: במרכז הדיסק הפרוטופלנטרי מתחיל להיווצר אזור צפוף המכונה פרוטוסטאר. זה מתרחש כאשר הליבה של הענן המתמוטט הופך לצפוף מספיק וחם מספיק כדי ליזום היתוך גרעיני, וכתוצאה מכך לידתו של כוכב חדש- השמש, במקרה  של מערכת השמש שלנו.

 היווצרות פלנטסימלית:

בתוך הדיסק הפרוטו-פלנטרי, חלקיקי קטנים מתנגשים ונדבקים זה לזה בתהליך שנקרא הצטברות. חלקיקים אלה גדלים בהדרגה ויוצרים פלנטזימלים- עצמים מוצקים בגודל של קילומטרים עד מאות קילומטרים.

היווצרות כוכבי הלכת:

עם הזמן כוכבי הלכת ממשיכים להתנגש ולהתמזג ויוצרים פרוטופלנטות- גופים גדולים יותר שנמצאים בתהליך של הפיכתם לכוכבי לכת. באמצעות הצטברות נוספת ואינטרקציות כבידה, פרוטו- כוכבי לכת מושכים יותר חומר וגדלים בגודלם.

פינוי פסולת:

כאשר כוכבי לכת נוצרים, השפעת הכבידה שלהם גורפת או מפזרת את החומר שנותר בדיסק הפרו-פלנטרי, ומנקה אזור סביב מסלוליהם. תהליך זה עוזר להגדיר את הפערים והטבעות המובהקים הנראים בכמה מערכות פלנטריות.

סידור פלנטרי סופי:

בסופו של דבר, הדיסק הפרו-פלנטרי מתפוגג, וכוכבי הלכת מתיישבים במסלוליהם היציבים סביב השמש. מסלולים אלה נקבעים על ידי שילוב של מסות כוכבי הלכת והמרחק שלהם מהשמש.

חשוב לציין שבעוד שהמחקרים שנעשו מספקים מסגרת כללית להיווצרות מערכת השמש, הפרטים והמנגנונים הספציפיים המעורבים יכולים להשתנות בהתאם למאפיינים של מערכות בודדות. מחקר ותצפיות מתמשכים ממשיכים לחדד את ההבנה שלנו לגבי האופן שבו מערכות שמש, כולל שלנו, בנויות.

 

תגובות