תוכן ההודעה ניתן לעריכה מהמערכת ניהול בחלק של עמודים

ראשי > מאמרים > פיזיקה > משפט ה "אין שיער"

שם כותב הניסוי: פאני כרבי

פורסם ב 22/09/2023
עודכן ב 22/09/2023
פיזיקה פיזיקה

משפט ה "אין שיער"

מה? איך זה קשור לפיזיקה?

ננסה להסביר.

משפט "ללא שיער" הוא מושג בפיזיקה תיאורטית, במיוחד בהקשר של חורים שחורים. הוא מציע שהמידע היחיד על חור שחור שניתן לצפייה חיצונית ונשאר ללא שינוי לאורך זמן הוא המסה שלו, המטען החשמלי והתנע הזוויתי שלו (ספין). כל שאר הפרטים על החומר שנפל לתוך החור השחור, כמו הרכבו או תנאים ראשוניים ספציפיים, אמורים ללכת לאיבוד בזכות הייחודיות של החור השחור ואינם ניתנים לצפייה מבחוץ. מושג זה מתבטא לפעמים כ"חור שחור אין שיער" מכיוון שהוא מפשט את התיאור של חורים שחורים על ידי הפחתת תכונותיהם לכמה פרמטרים בסיסיים בלבד.

המונח "ללא שיער" מרמז שכמו ראש קירח חסר שיער ולכן נראה פשוט, חורים שחורים פשוטים באופן דומה בתיאורים החיצוניים שלהם. במילים אחרות, למרות התהליכים המורכבים שהובילו להיווצרות חור שחור, ניתן לזקק את התכונות הנצפות שלהם עד לשלושת הפרמטרים הללו בלבד: מסה, מטען וסחרור.

הרעיון מאחורי משפט ללא שיער הוא שכל המידע המפורט על החומר והאנרגיה שנפלו לתוך חור שחור, כולל המבנה וההרכב הראשוני שלו, אובד או מוסתר בתוך אופק האירועים של החור השחור ולא ניתן לצפות בו מבחוץ. זה מפשט את התיאור המתמטי של חורים שחורים ומסייע בהבנת התנהגותם ותכונותיהם.

לסיכום, "המשפט ללא שיער" פירושו בעצם שלפי המשפט הזה, חורים שחורים יכולים להיות מתוארים על ידי קבוצה מינימלית של מאפיינים, ורוב הפרטים המורכבים של מה שהלך ליצירתם מוסתרים מצופים חיצוניים.

תגובות